20 July 2011

Maulidur Rasul 1432 H


Salam semua..baru nak upload gambar2 masa sambutan Maulidur Rasul tahun ni pada 15 Feb lepas,, ALhamdulillah,semuanya berjalan lancar dan seperti biasa SK Abang Ali menempa nama lagi dalam beberapa kategori yang dipertandingkan...Syukur,,,
Jom tengok2 gambar yang ada ni...

Pagi2 lagi dah berkumpul di dewan sebelum berjalan ke Dataran Wisma Sanyan


Alas perut dulu sebelum berjalan ke dataran


Dengar taklimat dulu yer,,,


Dah siap sedia semua..


Kemas barang2 dulu..


Dah mula berjalan beramai-ramai...


Dah dekat nak samapi dataran.hari pun dah siang...


 Excersice yer cikgu2..


 Dah sampai dataran..


 Ustaz Amir berlatar belakangkan Sepanduk sekolah kami,,,


 Barisan guru2 lelaki SKAA


 Antara guru2 wanita..


 Para hakim mengambil markah sepanduk


 Suasana di dataran


 Senyum semua..



 Panasnya cuaca,,sian budak2 ni..

Gambar2 sepanjang jalan semasa berarak sepanjang bandar Sibu lebih kurang 1 kilometer lebih...










 Amboi..professional nampak!



 Dah abis berarak..balik semula ke dataran...

Antara sepanduk2 cantik...








 Panitia P.I SK Abang Ali






 Dah selesai..balik ke sekolah semula...


Antara orang2 kuat dalam meyiapkan sepanduk...Alhamdulillah,menang sepanduk tercantik...


16 July 2011

APC

Alhamdulillah, Pada 7 Mei lalu,rezeki datang ..Aku dan beberapa orang lagi rakan guru telah dipilih menerima APC (Anugerah Perkhidmatan Cemerlang) bagi tahun 2010..Terima kasih kepada pihak atasan SK Abang Ali,Sibu atas pemilihan ini..semoga anugerah yang diberikan ini akan menaikkan lagi semangat kami dalam menjalankan tanggungjawab kani,insyaAllah,,,,

Anugerah Perkhidmatan Cemerlang(APC) merupakan penghargaan Kerajaan kepada kakitangannya yang telah memberi mutu perkhidmatan atau kuantiti sumbangan yang melebihi daripada keperluan tanggungjawab biasa bagi jawatannya.


Semua kakitangan Perkhidmatan Awam layak dipertimbangkan bagi APC kecuali pegawai-pegawai yang menjawat Jawatan Utama Sektor Awam (JUSA).


Penilaian dibuat setiap tahun oleh Panel Pembangunan Sumber Manusia yang ditubuhkan di peringkat kementerian dan jabatan.


Setiap penerima APC dianugerahkan Sijil Perkhidmatan Cemerlang dan hadiah prestasi berjumlah RM1,000. Penerima anugerah juga mungkin diberi peluang untuk memajukan kerjaya dan mungkin dicalonkan untuk menerima anugerah kebesaran di peringkat Persekutuan dan 
Negeri.



Bergambar kenangan...


Puan Habsah Ibrahim...


Puan Jacklyn Mau Abit


Encik Fadhlan Abdullah


Encik Nor Shith Rashid

15 July 2011

Drama Annisa


Minggu ni duk layan drama Annisa..mula jam 10.30 mlm..lewat dah tu,tapi kami berempat msih awal..hehe..
Selasa,Rabu n khamis..
Best jgk la crite dia ni..pasal persahabatan..
yang bestnyer lagu tema die..menambah lagi feel..huhu...

Drma Annissa 199x300 Slot Samarinda : Annissa


Drama bersiri Annissa ini memaparkan konflik yang berlaku dalam persahabatan empat wanita yang pada asalnya berlandaskan kepercayaan. Mereka berkenalan rapat sejak di kolej lagi, mereka berganding bahu dan bersatu tenaga membina sebuah empayar peniagaan yang berjaya.
Di atas tonggak Annissa Corporation Sdh Bhd, Anna (Fiza Elite), Balkis (Rozita Che Wan), Sara (Aida Aris) dan Shila (Farahdhiya) berjanji untuk bersikap jujur antara satu sama lain.
Atas kesungguhan dan keyakinan mereka bersatu membina empayar perniagaan, Anissa Corporation berjaya mengukuhkan kedudukannya dalam industri fesyen tanah air yang berkembang pesat. Bagaimanapun kehidupan empat wanita korporat ini mula tercalar. Keakraban itu mula goyah apabil syak wasangka tidak didga wujud. Anna menyesyaki suaminya Farid (Zamarul Hisyam) curang dan berpoligami. Namun pertanyaan Anna sering dinafikan oleh Farid.
Berbekalkan naluri seorang isteri yang menyesyaki kesetiaan suami tercinta, Anna meneruskan siasatan mengenai siapa isteri kedua suaminya. Sementara itu, Balkis merupakan sahabat baik dan paling disayangi Anna. Tanpa pengetahuan Anna, individ yang amat dipercayai dan disayanginya itu adalah pengkhianat persahabatan mereka apabila Balkis secara diam telah mengahwini Farid. Kedua-duanya bijak menyimpan rahsia dengan menjadikan Kamal (Eizlan yusof) sebagai kekasih Balkis.
Kamal akhirnya tidak tahan dengan penipuna tersebut kerana Balkis memintanya berpura-pura menjadi suaminya selepas Balkis mengandung. Balkis seterusnya mencari dan mengupah seorang pemuda untuk berlakon sebagai suaminya.
Selain Balkis, sahabat mereka iaitu Sara mengambil keputusan untuk meninggalkan Anissa Corporation dan menjauhkan diri daripada sahabatnya kerana disahkan menghidap barah peringkat ketiga.
Dapatkah hubungan persahabatan mereka diselamatkan? Apakah keempat sahabat ini berjaya menghindari dan melepasi dugaan dan godaan dalam kehidupan? Semuanya akan terjawab dalam drama Annissa menerusi slot Samarinda di TV3 mulai 31 Mei yang lalu.
Jom layan lagu die jap..

Kelebihan Bulan Syaaban


Salam Jumaat semua..sekarang kita berada di bulan Syaaban yang penuh dengan BArakah.. sama-samalah kita mendapatkan pahala2 sepanjang bulan ini insyaAllah...
Dipetik dari sini....
Sabda Nabi s.a.w. :- 
‘Apabila masuk bulan Syaaban, baikkanlah niatmu padanya, kerana kelebihan Syaaban atas segala bulan seperti kelebihanku atas kamu.’
Barangsiapa berpuasa sehari pada bulan Syaaban, diharamkan Allah tubuhnya dari api neraka. Dia akan menjadi taulan Nabi Allah Yusuf di dalam syurga.Diberi pahala oleh Allah seperti pahala Nabi Allah Ayub dan Nabi Daud.
Jika dia sempurnakan puasanya sebulan bulan Syaaban, dimudahkan Allah atasnya Sakrotulmaut dan ditolakkan (terlepas) daripadanya kegelapan di dalam 
kubur, dilepaskan daripada huruhara Munkar dan Nakir, ditutup Allah keaibannya di hari qiamat, dan diwajibkan syurga baginya.
Barangsiapa berpuasa pada awal hari khamis pada bulan Syaaban dan akhir khamis 
daripada Syaaban, dimasukkan dia ke dalam syurga.
Berkata Siti Aisyah r.a. :- 
‘Bulan yang lebih dikasihi oleh Rasulullah S.A.W. ialah bulan Syaaban.’
Sabda Nabi S.A.W. :- 
‘Syaaban adalah bulanku, dan Ramadhan adalah bulan umatku. Syaaban ialah mengkifaratkan dosa dan Ramadhan ialah menyucikan dosa (jasmani rohani).’
Sabda Nabi S.A.W. :- 
‘Bahawa puasa Syaaban kerana membesarkan Ramadhan, siapa berpuasa tiga hari 
daripada bulan Syaaban, kemudian dia bersolawat atasku beberapa kali sebelum berbuka puasa, maka diampunkan oleh Allah dosanya yang telah lalu,diberkatkan rezkinya baginya. Bahawa Allah membukakan pada bulan itu tiga ratuspintu rahmat.’
Sabda Nabi S.A.W :- 
‘Dinamakan Syaaban kerana padanya terdapat kebajikan yang amat banyak, dan puasa yang lebih afdhal sesudah Ramadhan ialah puasa bulan Syaaban.’
Sabda Nabi S.A.W :- 
‘Bahawa kelebihan Rejab atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihan Quran atas segala kalam. Kelebihan Syaaban atas bulan-bulan yang lainnya seperti kelebihanku atas segala Anbia’. Kelebihan Ramadhan atas bulan-bulan yang lain seperti kelebihan Allah atas sekelian makhlukNya.’
Bulan Syaaban – keagungan malamnya dengan Nisfu Syaaban seperti keagungan Rejab dengan malam Isra’ Mikrajnya, dan keagungan Ramadhan dengan Lailatul Qadarnya. Maka pada malam Nisfu Syaaban telah datang Jibril kepada Rasulullah S.A.W. lalu katanya :- 
‘Angkat kepalamu ke langit, itulah malam yang dibukakan Allah padanya tiga ratus rahmat dan diampunkan Allah sekelian orang yang tiada syirik denganNya sesuatu, kecuali tukang nujum, kekal dalam zina, kekal minum arak dan derhaka terhadap ibubapa.’
Sabda Nabi S.A.W. :- 
‘Allah menilik kepada hambaNya pada malam Nisfu Syaaban maka diampunkan dosa segala makhlukNya melainkan orang syirik dan orang yang tiada bertutur dengan saudaranya.
Sabdanya lagi :- 
‘Apabila pada malam Nisfu Syaaban maka berjagalah kamu pada malamnya bersembahyang, beribadat, dan puasa kamu pada siangnya. Allah berfirman, Adakah orang yang meminta ampun maka aku ampunkannya, adakah orang yang ditimpa bala Aku afiatkannya. Adakah orang yang meminta rezki maka Aku rezkikannya, demikianlah pertanyaan lainnya sehingga keluar fajar subuh.
Tersebut dalam kitab Al-Barokah, bahawa jin, burung, binatang-binatang buas,ikan di laut berpuasa mereka pada hari Nisfu Syaaban.
Tersebut di dalam kitab Iqna’, bahawa Jibril bersungguh-sungguh pada malam Nisfu Syaaban menunaikan segala hajat. Maka datanglah Jibril kepada Rasulullah S.A.W. 
kali keduanya, katanya :- 
‘Ya Muhammad, gembirakanlah kamu bahawa Allah telah mengampunkan segala umatmu orang yang tiada mensyirikkanNya sesuatu, angkatkan kepalamu, lalu Rasulullah mengangkatkan kepalanya, tiba-tiba terbuka segala pintu syurga.’
Kata Syeikh Abdul Qadir Al-Kilani di dalam Ghaniah :- 
‘Bahawa malam Nisfu Syaaban adalah hariraya malaikat, begitu juga pada malam Lailatul Qadar mereka tidak tidur, dipenuhi dengan amal dan ibadat sepanjang-panjang malamnya. Dan bagi anak-anak Adam berhariraya padanyapada siang hari dengan berpuasa dan ibadat, kerana mereka tidur pada malamnya.
Allah tidak akan mengampunkan dosa pada malam Nisfu Syaaban kepada enam orang :- Orang yang kekal minum arak. 
Orang yang derhaka dua ibubapanya. 
Orang yang kekal dalam zina. 
Orang yang banyak berkelahi. 
Orang yang melakukan perjualannya dengan sumpah yang dusta. 
Orang yang memperlagakan orang supaya berkelahi.
Sesiapa sembahyang pada malam Nisfu Syaaban daripada umat Muhammad S.A.W. terlebih afdal daripada ibadatnya 400 tahun. Demikian Allah memberitahu kepada Nabi Isa lalu Nabi Isa pun berdoa kepada Tuhan, ‘Mudah-mudahan aku daripada umat Muhammad S.A.W.’

10 July 2011

2nd Trip to Pantai Belawai

Alhamdulilah,semalam hari sabtu kami selamat pergi dan balik dari Sibu ke Pantai Belawai..ni adalah 2nd trip lepas sabtu lepas..hehe..kuat berjlan jgk kami ni yer.. Tapi kali ni seronok sikit la sebeb lagi ramai n makan2 kat sana.. Kami bertolak dekat2 pukul 9 dah..pejalanan dalam 1 jam setengah..
Kami konvoi 6 biji kereta semuanya,3 kereta berkeluarga dan 3 kereta orang2 "bujang"..Maksudnya ada  dah kawin tapi pasangan jauh2..kesian...

Layan gambar2 cantek kamera ENcik Azrul Ujang yer..TQ..

 Samapai2 jer terus gi mandi..panas ooo..


 Nizar ditanam separuh badan oleh ayah..hihi...sian anak ibu...


 Kegembiran jelas terbayang pada gerak tari masing2..


 Ahmad Farahi yang peramah, anak En.Azrul


 Adik tetap steady...


 Suasana di tempat perkelahan..meriah kan?


 Apa yang dibincang tu?


 Aktiviti memanggang dah bermula...


 Ayah buat2 sibuk jugak tu..hehe


 Naufal yang kena dipujuk untuk naik ke darat...


 Panati Belawai yang tenang,ombak yang perlahan..


 Dengan aktiviti masing2..


Naufal (berbaju hijau) tak diam..duk main kat kedai atas...


Sedang menyantap..

Dah abis makan semua,mandi lagi dalam pkul 3 lebih kami berangkat pulang..singgah di Masjid Besar Rejang untuk menunaikan solat..dan selamat sampai ke Sibu jam 5.30 petang..huh..penat juga...bye...


04 July 2011

Pantai Belawai@Sarawak

2 Julai,Sabtu..
Lepas habis aktiviti 1 Murid,1 Sukan.
Mak Na ajak pi Pantai Belawai..mula2 macam malas nak ikut,tapi ayah ok jer..kami pun p..
Jalan ke Belawai dah siap sepenuhnya..


Jalan merentasi jambatan.. ada samapi 10 jambatan semuanya..Sarawak kan banyak sungai..


Dalam kereta..anak mak na naik kereta kami..


Ibu n ayah..


Petang,tak panas sangat...


Ibu n mak Na....


Bestnyer adik mandi!


Ibu tengok adik berendam..


Bersih jer pantai ni,cuma tak ade remis mcm kat terengganu..

Sejuk ker adik?huhu...


Adik dengan kak Azzarina...


Naufal yang mula2 memang x nak mandi..


K.A.M.I...


Wow.....


Naufal sempat jeling kamera lagi..


Adik dah main pasir..

Naufal naik bot kayu dgn Azri n Azzarina..lucu jugak..hihi..


Sejarah Pasir Salak

Cuti baru2 ni,kami bjalan ke Kg Gajah..tujuannya nk jumpe kawan lame en.suami.. dlm o.t.w kami singgah jap kat Pasir Salak..macam muzium la,tentang sejarah2 dulu...nak cite pasal sejarah ni xpandai sangat,sebab mase sek men dulu,ku memang x suka subjek sejarah..kuikui....
Jom layan gambar2 ni...



Pintu masuk muzium...kena bayaran masuk RM2 seorang..kalau x silap la...


Naufal dah seronok...berlari2...


Ibu n adik..adik lum pandai jalan masa ni..so kena dukung jer la..huhu..


kat tepi sungai perak...


Kat air pancut..suke sangat adik tengok air..


Kami 3 jer..ayah tukang ambik gambar...hehe



Ibu n adik..


Pintu depan terowong Sejarah Pasir Salak


Masa masuk dalam terowong,takut jgk rasa,sebab kami je yang ada dalam tu..huhu...








Habis pusing2 dalam tu,tapi x abis pun,kami balik n teruskan jalan ke Kg Gajah...lagipun cuaca panas sangat,,


Kawan baik suamiku kat sek men dulu,Usop n isterinya,,,baru kawin tu..hehe...Naufal sedap duk tido tu..