16 March 2011

Cara nak bekalkan susu ibu kepada Babysitter@Nursery

Salam semua..ok hari ni sy nk kongsi dgn mommies2 yg masih baru dlm bidang BF ini tentang cara2 nk bekalkan EBM@susu ibu perahan kepada pengasuh@nursery dll...sy share tajuk ni drpd blog Harlinda Halim. Tapi sy edit2 sket la ya..

. Memandangkan saya menghantar anak saya ke BS, jadi saya tdk brp pasti bagaimana nak anta EBM ke nursery. Walaubagaimanapun, saya percaya, cara/mechanismnye adalah lebih kurang sama. Cume kebanyakan nursery sekarang sudah mempunyai info dan penjaga yg terlatih dlm hal-ehwal pengurusan EBM. So, kalau anta kat BS yg x pernah ade experience, we will have to educate the BS from time to time. Nak ajar sekali harung pon payah gaks…fenin-fenin laks Kak BS ku itu nanti! =p


Okie fwens…let us begin now…

Kite mulakan chronology proses ini drp hari anda memerah susu di pejabat. Selepas settle sesi terakhir memerah di opis dan setelah settle meyimpan kesemua hasil perahan di dlm cooler bag anda, bawalah pulang EBM-EBM tersebut…(jgn terlupa laks..).

Setibanya di rumah, terus transfer/pindahkan kesemua EBM yg diperah di opis td ke dlm fridge iaitu peti ais bahagian bawah ye kalian. Jgn masukkan ke dalam freezer dulu eh. Let say la, contohnye hasil perahan saya untuk hari ini (Selasa) adalah cukup-cukup (3.5oz x 5 = 17.5oz) untuk consumption keesokan harinye (Rabu), saya akan transfer dulu ke dlm fridge bahagian bawah dan biarkan dulu EBM tu dok diam-diam dlm peti ais.

Untuk pengetahuan kawan-kawan, saya x suke uruskan EBM saya dalam keadaan rushing2. I like to take my own sweet and precious time enjoying the moment of handling my precious EBM…(hehehe…mcm “Breastfeeding Shakespeares” lak =p).

Ok,bila semua dah tenang, Mula-mula sekali saya akan keluarkan fresh EBM yg disimpan dlm fridge td. Selalunye saya akan letak semua EBM tersebut dalam sebijik tupperware/bekas supaya menyenangkan kerja saya dan tak la EBM tu bercampur2 dengan barang2 lain dlm fridge ku itu. Ilustrasi seperti di bwh ini ye….

Letak dalam bekas leklok camni ye…


Bile EBM tu dikeluarkan dr fridge, saya akan amik 2 ice pack MLO utk diletakkan di dalam tupperware/bekas EBM tu. Tujuannye utk memastikan semasa proses “pengasingan susu” berlangsung, EBM saya akan kekal sejuk. Kalau tak letak, takut susu tu berubah suhu sbb diletakkan di luar fridge dlm suhu bilik kan…

Saya mulakan proses dengan mengasingkan EBM tersebut sebanyak 3.5oz setiap botol (5-botol). Bila dah siap asing-asingkan, saya akan labelkan masa dan tarikh EBM diperah (yg ni wajibul ye!). Pastu, saya akan masukkan 2-botol fresh EBM (dari 5-botol td) ke dalam freezer untuk dibekukan (dijadikan frozen stock) and lagi 3-botol td diletakkan semula ke dalam fridge dibahagian bawah.

3.5oz x 5 botles = 17.5oz

(Sukatan setiap botol bergantung pada usia anak2 kita ye..kalau baru lepas pantang tu,letak dalm 2.5oz setiap botol pun boleh..cuba dulu ye..tanya BS anda brp oz baby anda minum setiap sesi)

Kemudian kawan-kawan, dari bahagian freezer pula, saya akan turunkan 2-botol frozen stock yg bertarikh paling lama ke bahagian bawah (fridge) untuk di “thaw”/di cairkan. Untuk pengetahuan kalian, bahagian fridge saya boleh tahan sejuknye. Kadang-kadang dah letak frozen EBM mlm tu pun, esok pg still beku lagi. So, ape yg saya buat ialah, 2-botol frozen stock td saya letakkan dlm sebuah bekas/mangkuk berisi air paip dan letakkan kedua-duanye kat dlm mangkuk tu dan masukkan ke dlm fridge. Cara camni, membantu EBM frozen tadi cair dengan sempurnanya di keesokan paginye…

Rasionalnye saya tukar 2-botol fresh EBM dengan 2-botol frozen EBM td ialah, saya nak make sure yg stock frozen saya akan sentiasa di rotate. Walaupun, kite semua sudah sedia maklum yg EBM akan bertahan selama 3-bulan dlm freezer (bg peti ais 2-pintu), tp kalau boleh saya tak mau simpan EBM saya lama2 sgt dlm freezer. Ini cara yg saya aplikasikan la. Terpulang pd diri masing-masing ye…sy x paksa ikut cara saya taw… =)

Next process, saya akan labelkan EBM tersebut mengikut turutan dari nombor 1 hingga 5. Rasionalnye –> saya nak menyenangkan kerja Kak BS saya. Kalau tak label ikut turutan, sian kat die nak kena belek satu persatu botol tu nak cek tarikh mane paling awal. So, camni la saya buat!

Labelling from no. 1 to no. 5

Care LABELLING…saya akan labelkan dulu frozen EBM jadi no. 1 dan no. 2. Sebab –> frozen EBM yg dah di cairkan WAJIB di gunakan dalam tempoh 24-jam! So, baby akan minum yg frozen stock first semasa di rumah BS. Lagipon, baby dah minum susu yg fresh directly from his mother’s breast early in the morning right before his mom pergi ke kantor. Dan another 3-botol fresh EBMakan dilabelkan mengikut turutan dr no.3 hingga no. 5.

Okay! Esoknye (Rabu) saya dah sediakan 5-botol EBM for Danish. 2-botol Frozen EBM dan 3-botol Fresh EBM = 5-botol. Memandangkan rumah Kak BS hanya 2 langkah dr pintu rumah saya, saya juz bagi terus EBMs tadi directly from my fridge and ask her to put it directly in to her fridge. Tak sampai 2-minit pun EBMs tu dah pindah masuk peti ais Kak BS. But, utk kawan-kawan yg BS tinggal jauh dr rumah, HARUS masukkan kesemua EBMs ke dalam cooler bag with ice-packs terlebih dahulu sebelum di transportkan ke rumah BS. Sbb kite nak make sure yg suhu EBM td dikekalkan. Sebab susu kite ni sensitif…perubahan suhu yg mendadak boleh efek komposisi EBM ye kawan-kawan…

Lastly, sebelum bergerak ke kantor, saya akan bagi macam-macam amanat kat Kak BS (hari-hari pon bg amanat yg sama!) Bab EBM td, saya akan keep telling her supaya make sure susu tu betul2 warm dan jgn bg susu sejuk kat baby saya. Sy dah mudahkan kerja Kak BS dengan provide warmer and die hanye perlu set the warmer accordingly and let the EBM warm for 10 to 15 minutes.

Okay…senang kan kawan-kawan? Tak susah pon….cume renyah and fenin-fenin lalat sket je mase mula-mula nak get use to this routine…alah bisa tegal biase…

Selamat Mengurus EBM ye kengkawan! =)

No comments:

Post a Comment